Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، صدیقه حجازی مسئول کارگروه بین الملل زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: عفاف و حجاب یک موضوع انتزاعی از سایر موضوعات فرهنگی نیست و بخشی از کلان موضوعات فرهنگی به شمار می‌رود.

وی افزود: این موضوع پس از گذشت چهل سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی همچنان برای رهبران اسلامی، جامعه مخاطب، مجامع بین المللی و رسانه‌های داخلی و خارجی موضوعی بحث برانگیز است و همه این جوامع انگیزه کافی برای بحث و ورود به آن را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلمه حجاب مسئله ساز شده است!

مسئول کارگروه بین الملل زنان و خانواده معتقد است که به کار بردن واژه «حجاب» و حساس کردن جامعه مخاطب به این واژه خودش مسئله ساز شده و مسیر غلطی را طی کرده است. استفاده از کلمه «حجاب» این تصور را در ذهن جامعه مخاطب ایجاد کرده که قرار است زنان در جایی محفوظ نگه داشته شوند و از ورود آنها به عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی جلوگیری به عمل آید.

حجازی مطرح کرد: طی ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال گذشته برای پوشش اسلامی از واژه حجاب استفاده نمی‌شد، کلمه حجاب از خانواده کلمه «حاجب» و پرده پوشی است و در مبانی فقهی اسلام نیز چنین معنایی را در رابطه با حجاب نداریم لذا بهتر است که این واژه را اصلاح و کلمه دیگری را جایگزین کنیم کمااینکه در آیات قرآن کریم هم در رابطه با پوشش از کلمه حجاب استفاده نشده است.

عفاف و پوشش اسلامی بخشی از هویت فرهنگی ماست

وی عفاف و پوشش اسلامی را تکه‌ای از پازل سبک زندگی و هویت فرهنگی می‌داند و می‌گوید: وقتی اساس یک موضوع آسیب ببیند یعنی به اجزای آن هم آسیب است و لذا وقتی با خود اجزا برخورد کنیم یعنی به اشتباه با معلول برخورد کردیم و نه با علت.

جوانان دوره جنگ هم میل به دیده شدن داشتند

مسئول کارگروه بین الملل زنان و خانواده گفت: آمارها و بررسی‌ها حاکی از این است که از سال ۵۶ تا ۵۸ یعنی از آستانه انقلاب تا پیروزی انقلاب اسلامی گرایش مردم ایران به حجاب افزایش یافت و از سال ۵۹ همزمان با دفاع مقدس تا سال ۶۸ یعنی پایان جنگ هم همین مسیر را طی کرد.

حجازی گفت: آن جوانانی که در بازه زمانی سالهای ۵۹ تا ۶۸ زندگی می‌کردند هم مانند جوانان امروزی نیاز به دیده شدن داشتند و این میل درونی و غریزی در آنها هم وجود داشت اما رفتارها در این مورد کاملاً متفاوت بود. در این دوران با وجود همه مشکلات اقتصادی اما فضای اجتماعی کشور یک فضای انسجام اجتماعی، ایثار و گذشت و قناعت و میل نداشتن به مصرف گرایی بود که قطعاً در چنین فضایی انسان‌ها می‌توانند نیازهای غریزی و فطری و مادی معنوی خود را مدیریت کنند اما بعد از اتمام جنگ اتفاق جدیدی رخ داد و با ورود کشور به فاز سازندگی و تدوین سیاست‌های توسعه کشور اشتباهات زیربنایی هم آغاز شد.

وی افزود: در اینکه دشمنان علیه فرهنگ و هویت ما برنامه ریزی می‌کنند تردید و بحثی نیست اما ما کجای کار را اشتباه رفته ایم که مسیر کارمان به اینجا رسیده است؟! وقتی جامعه ایران وارد فاز توسعه غربی مبتنی بر سرمایه داری و اقتصاد آزاد و ثروت و قدرت با اندک تغییرات شد تعارضاتی هم بین آرمان‌های قبلی و آرمان‌های پیش رو ایجاد و شکل جدیدی از زندگی مطرح گردید.

حجازی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب همیشه لازم و ملزوم یکدیگرند گفت: پوشش بروز و ظهور یک نوع ارزشهای درونی است که ما را وادار به تجهیز به این نوع از سبک زندگی می‌کند و عفاف هم به عنوان مجموعه‌ای از رفتارها، بروز و ظهور یک امر ارزشمند دیگری به نام حیاست.

وی با اشاره به معنای حیا در وجود انسان گفت: حیا شامل دو بخش یعنی در برابر خداوند و در برابر مردم نسبت به انجام ندادن کارهای ناپسند است اما زمانی ما موفق به حفاظت از این حیا خواهیم شد که رفتار عفیفانه از خود بروز دهیم.

دوگانگی در قانون و اجرای قانون در حوزه پوشش

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پاسخ به این سوال که حکومت چه نقشی در ابلاغ سیاستها در حوزه خانواده و پوشش و حجاب دارد؟ گفت: ما در حوزه سیاستها و قوانین هیچ کمبودی نداریم بلکه مشکل ما در تعارضات بین برنامه‌ها، سیاست‌ها و قوانین است لذا راهکار اصلی در تحقق سیاستهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب این است که این سیاستها به عنوان الگوی برنامه زندگی قرار گیرند.

حجازی تصریح کرد: بین قانون و سیاست تا برنامه و اجرا فاصله زیادی وجود دارد و این دوگانگی‌ها اجازه نمی‌دهد که جامعه تکلیف خودش را بداند و برنامه‌ها بر جامعه مخاطب تأثیرگذار باشند.

کد خبر 4967260

منبع: مهر

کلیدواژه: حجاب و عفاف رادیو گفتگو زنان معرفی کتاب دهه کرامت امام رضا ع ویروس کرونا کنفرانس بین المللی فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی نشریات سازمان اوقاف و امور خیریه مجمع عالی حکمت اسلامی قرآن حقوق بشر فعالیت های قرآنی جامعه مخاطب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۴۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، شانزدهمین جلسه کافه انجمن توسط دانشجویان تشکل انجمن اسلامی تحکیم وحدت در سالن روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.

کافه انجمن هر هفته با موضوعات مهم روز تشکیل می‌شود.

دانشجویان در این جلسه به موضوع «حجاب فطری است یا اکتسابی؟ » با زیر موضوعات زیر پرداختند:

۱_ جمهوری اسلامی چرا باید برای مبارزه با بی‌حجابی هزینه کند؟

۲_ از نظر مخالفین حجاب؛ حدود پوشش چقدر است؟

۳_ حجاب محدودیت است یا مصونیت؟

۴_ وضعیت حجاب در زمان شاه چگونه بوده است؟

۵_ تفاوت کرامت زن در جمهوری اسلامی با غرب چیست؟

۶_ نحوۀ برخورد پلیس با زنان در ایران و غرب چه تفاوتی دارد؟

در پایان حضار جلسه به جمع بندی زیر رسیدند:

جمهوری اسلامی ایران، داعیه‌دار پرچم‌داری تمدن اسلامی است لذا بدیهیست که در مسئله حجاب سفت و سخت برخورد کند و حتی با اینکه امروز، حجاب به مسئله‌ای حکومتی مبدل شده و بی‌حجابی به نوعی نماد مخالفت با نظام جمهوری اسلامی است، حاضر نباشد اجبار حجاب را بردارد. مسئله حفظ چارچوب‌های اجتماعی و حیا در جامعه ما به قدمت تمدن ماست و نمی‌شود اجازه داد که کسی بخواهد ناموس ایرانی را دست مایه اهداف شوم خود کند. لذا به این ترتیب است که کشور و ملت ما شهید می‌شوند و شهید تربیت می‌کنند اما ذره‌ای از این خط قرمز عقب نمی‌کشند. بحث اتخاذ سیاست‌های فرهنگ‌سازی و یا برخورد با هنجار شکنان بحثی جداست و در اینجا صرفا از دلیل هزینه دادن جمهوری اسلامی برای امر حجاب صحبت کردیم. در ادامه لازم به ذکر است کرامت زن در حکومت و گفتمان انقلاب اسلامی با جامعه غربی زمین تا آسمان متفاوت است و در حالی که غرب زنان را دستمایه پیشرفت صنعت مد و فشن و... قرار داده، در ایران روی زن به عنوان یک انسان تمدن ساز حساب باز می‌شود. نوع برخورد مردان یک جامعه با زنان آن تا حدی بیانگر تفاوت کرامت گذاری آن‌ها در جامعه نیز می‌باشد. زنان در جامعه غرب به نوعی ابزار هوسرانی مردان شده‌اند و تنها با عریان ساختن خود می‌توانند ابراز وجود کنند که این کاملا مخالف گفتمان امامین انقلاب است.

ضمن اینکه باید اضافه کنیم اینکه بعضی می‌گویند حجاب مانع فعالیت‌های اجتماعی است و زنان را محدود می‌کند هم سخن درستی نیست. اتفاقا حجاب امنیت و آرامش خاطر زنان را برای حضور در اجتماع تامین می‌کند. اما بدیهی است که به واسطه حجاب محدودیت‌هایی برای زنان اعمال می‌شود و مسلما نمی‌توانند آزادانه هر فعالیتی داشته باشند اما با یک بینش عالی می‌شود این محدودیت را برای احیای سلامت جامعه پذیرفت.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1229407 برچسب‌ها حجاب

دیگر خبرها

  • آجر لو : تفرقه می‌تواند مجلس دوازدهم را به شکست منجر کند/ به طور حتم، هیات رئیسه مجلس تغییراتی خواهد داشت + فیلم
  • راهپیمایی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب در بوشهر برگزار می‌شود
  • مناظره علمی پیرامون لایحه عفاف و حجاب برگزار می‌شود
  • اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • مراحل برخورد با افراد بی‌حجاب بر اساس لایحه عفاف و حجاب
  • جزئیات جریمه قطعی بدحجابی از زبان عضو کمیسیون ویژه لایحه عفاف و حجاب
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی
  • توصیه مهم امام جمعه زاهدان برای اجرای قانوان عفاف و حجاب